V Chropyni, malém městě na střední Moravě, sídlí ve výrobním areálu na kraji města, závod SVITAP, který se pyšní titulem jediného výrobce koženky v Česku. Pod vedením Ivana Juřeny, ředitele výroby nánosových tkanin, závod produkuje miliony metrů čtverečních technických textilií a koženek pro různá odvětví. Zeptali jsme se, jakým výzvám firma v současnosti čelí, jaké jsou novinky v tomto odvětví a jak se jim daří držet krok s trendy na globálním trhu.
Pane Juřeno, můžete představit chropyňský závod a váš výrobní program?
Specializujeme se na výrobu syntetických usní na bázi PVC, PAK a PUR a nánosování textilií, například polyesteru, polyamidu a bavlny. Náš sortiment zahrnuje 150 typů výrobků s váhovým rozmezím od 50 do 6 800 g/m² a šířkou od 94 do 200 cm. Naše produkty nacházejí uplatnění v čalounictví, zdravotnictví, automobilovém a stavebním průmyslu a také v galanterii a obuvnictví.
Závod je jediný v Česku, jakou máte tedy konkurenci v Evropě? Pro koho nejvíce vyrábíte?
To je pravda, v Čechách jsme jediní výrobci koženky. Na evropském trhu najdete větší koncentraci konkurence – například v Polsku je šest závodů, v Německu i Itálii jsou čtyři, v Belgii dva. Konkurentem je také Turecko se šesti závody, další závody se nacházejí i ve východní Evropě. Naše koženky exportujeme do 14 evropských zemí.
Co nejvíce momentálně ovlivňuje vaši výrobu?
V současné době čelíme několika výzvám, které se týkají především nárůstu cen energií, vstupních materiálů a nedostatku kvalifikovaných zaměstnanců. Zhruba 95 % surovin dovážíme ze zahraničí, především z Evropy, kde se ceny stále mění. Problematická je také legislativa v oblasti životního prostředí i nestabilní geopolitická situace ve světě. Všechny tyto faktory mají výrazný dopad na provoz našeho závodu.
Jaké segmenty jsou pro vás nejvýznamnější a kam plánujete expandovat?
Objemově je pro nás důležitý oděvní a důlní průmysl a dodáváme i koženku pro čalounictví. Co se ale týče přidané hodnoty, zdravotnický segment a koženky pro zdravotnictví jsou pro nás klíčové. Rádi bychom v budoucnu expandovali především v oblasti technických výrobků a zvyšovali náš podíl na tradičních trzích.
Popíšete nám, prosím, výrobu? Chystáte nějaké technologické inovace?
Technologie výroby je jasně dána a definována výrobním zařízením, které vlastníme. SVITAP má uzavřený výrobní cyklus – od výroby polotovarů přímým a reversním nánosováním, až po konečnou finalizaci lakování, potisku a dezénování.
Jak se mění požadavky zákazníků a jak na ně reagujete?
Požadavky zákazníků se neustále mění, především v oblasti designu a materiálových vlastností. Design je dán typem dezénovacích a tiskacích válců a dezénovacích papírů, ale obecně jsou materiály s potisky na ústupu. Dnes jsou v módě spíše jednobarevné materiály v matném provedení. Co se týče vlastností, zákazníci vyžadují zlepšenou odolnost proti chemikáliím, otěru a odírání, vodivost, snížení hořlavosti, prodyšnost a samozřejmě delší životnost i při extrémních podmínkách. Proto inovujeme technologie a materiály.
Inovace tedy provádíme pouze v rámci výrobního procesu, jako je změna textilie, dezénu, barvy, polymeru nánosu, zakomponování aditiv, rychlosti a teplotního režimu výroby. Zavádění nových výrobků na trh nebo jejich vývoj od nuly není v našich podmínkách možný.
Vaše společnost se pyšní dlouhou tradicí v produkci koženky. Jakým způsobem udržujete kvalitu?
Udržujeme aktivní a funkční systém řízení jakosti ISO 9001. Nakupujeme pouze kvalitní vstupní suroviny od našich ověřených dodavatelů. Suroviny jsou testovány v interní laboratoři SVITAPU a testujeme také správnost navržené technologie výroby. Co se týče problémů s kvalitou, ze zhruba 85 % je to způsobeno lidským faktorem. Proto se snažíme dbát na průběžné proškolování zaměstnanců a hlídáme přesné postupy výroby.
Jakým způsobem minimalizujete dopad výroby na životní prostředí?
Exhaláty, které vznikají během výroby, spalujeme v pecích napojených na jednotlivá výrobní zařízení. To snižuje množství škodlivých látek uvolňovaných do ovzduší. Snažíme se také minimalizovat používání surovin s negativním dopadem na zdraví a dodržujeme přísné technologické normy.
Jak vnímáte konkurenci s přírodní kůží a ekologickými alternativami?
Každý z těchto materiálů má své výhody i nevýhody a podléhá jak módě, tak různým tlakům – cenovým, obchodním, politickým a teritoriálním. Přírodní kůže vyžaduje pečlivou údržbu, ale je velmi trvanlivá. Umělá kůže, kterou vyrábíme, nabízí více barevných variací a potisků, ale její životní cyklus je kratší. Vliv na kvalitu má samozřejmě i cena. Co se týče nových ekologických materiálů, jako je veganská kůže, i ty mají své místo na trhu, ale záleží na poptávce a módních trendech.
Plánujete v budoucnu rozšířit výrobu?
Ano, rádi bychom v budoucnu přešli na třísměnný provoz, zejména na výrobním zařízení Renapa, které je srdcem našeho závodu. Vidíme také velký potenciál v technických výrobcích, které mají uplatnění napříč různými průmyslovými sektory. Zajímavý je pro nás také tržní potenciál v dalších evropských zemích. Dostat se na nové trhy vyžaduje trpělivost a velmi dobrou znalost tamního prostředí a vztahy.