Jednou z důležitých oblastí naší produkce je výrobní program SVITAPFOL, který se nachází v závodě ve Svitavách. V tomto segmentu se specializujeme na výrobu kašírovaných a podstřešních fólií, textilních laminátů a plně recyklovatelného vázacího PET pásku. V čele výrobního oddělení stojí Ing. Zdeňka Vaverová, která jako výrobní ředitelka a hlavní technoložka je součástí naší společnosti již 13 let. Jak vnímá změny a rozvoj výrobního programu a kam se svitavský závod ubírá, nám přiblížila v rozhovoru.
Co vás baví na práci technologa a jak vnímáte svou pozici ve vedení?
Tato role mi umožňuje aktivně ovlivňovat produkt již od jeho počátku. Práce technologa je výjimečně rozmanitá, spočívá v komunikaci s klienty o jejich představách a požadavcích, stejně jako v jednáních s dodavateli o zabezpečení potřebných surovin. Neméně důležitá je spolupráce s vedoucími výroby a obsluhou strojů, abychom společně našli optimální způsoby realizace výroby.
Ze své vedoucí pozice se snažím být v neustálém kontaktu s pracovníky na dílně, kteří jsou dle mého názoru velkými odborníky a jejich práce a zkušenosti jsou neocenitelné a představují nezbytný základ pro další rozvoj a prosperitu společnosti. Vědomí, že mohu přispět k jejich rozvoji a efektivitě je, přiznávám, velmi příjemné.
V posledních letech se stále více diskutuje o ekologii a jejím vlivu na výrobní procesy. Jak SVITAP reflektuje tyto ekologické požadavky a snaží se být ekologicky zodpovědnou firmou?
Společnost si klade za cíl minimalizovat množství odpadu prostřednictvím efektivní a dobře plánované výroby. Pro odpad se snažíme najít možnosti jeho dalšího zpracování a využití. Až 90 % vyprodukovaných odpadů nachází své uplatnění u odběratelů, kteří jim dávají nový život. Dalším krokem v ekologické strategii firmy je využívání materiálů získaných z recyklace a neustálé hledání nových cest ke zlepšení. SVITAP se také snaží podporovat domácí výrobce a tím snižovat emise spojené s dopravou surovin. Firma průběžně sleduje legislativní normy a požadavky, což jí ulehčují i dotazy zákazníků, neboť v různých zemích platí různé standardy, které je nutné při výrobě respektovat.
Jak vyhledáváte a rozvíjíte nové obchodní příležitosti?
Za dobu mého působení ve SVITAPU jsem svědkem nebývalého rozšíření konkurence, což lze připsat lepší dostupnosti a rychlosti přepravy umožňující import zboží z velkých vzdáleností za výrazně nižší ceny. V této souvislosti nabývá zásadního významu efektivní a pružné fungování našich obchodních a marketingových oddělení. Naším hlavním cílem je plnit očekávání zákazníků do nejmenšího detailu, což je pro ně silným motivem k navázání či prohloubení spolupráce s námi. Naše společná snaha směřuje k vytváření přesvědčivé prezentace našich služeb, cíleného nasazení reklamních kampaní se záměrem rozšířit a upevnit řady spokojených zákazníků.
Je možné zahrnout požadavky a představy zákazníků do procesu vývoje a výroby produktů?
Pro nás je zásadní získávat zpětnou vazbu od zákazníků, kteří naše produkty skutečně používají. Věnujeme se neustálému zdokonalování nabídky a v případě potřeby jsme připraveni vyvinout nové řešení. Zákazník by měl být vždy na prvním místě, a proto se snažíme vyjít vstříc jeho požadavkům co nejlépe. Rychlá reakce je klíčová, abychom ukázali, že si vážíme jeho spokojenosti a snažíme se vyřešit požadavky bez zbytečného odkladu. Zpoždění by mohlo vést k tomu, že si zákazník zvolí naši konkurenci.
Kam byste se chtěli rozvíjet?
Snahou nás všech je vytvořit stabilní, moderní firmu, která svůj úspěch zakládá na spokojenosti nejen zákazníků, ale i zaměstnanců. Chceme být prostě firmou, ve které lidé rádi pracují a jejichž spokojenost se odráží v odvedené práci. Máme zde zkušené pracovníky, kteří působí u firmy přes 30 let, ale také mladé šikovné lidi, kteří se práce nebojí a vnášejí do kolektivu čerstvý vítr a nové nápady na všech úrovních firmy. Pro to, aby se firma rozvíjela, jsou důležité tři věci, bez nichž to nejde – kvalitní výrobky, spokojení zákazníci a také spokojení zaměstnanci.
Jaké jsou plány na nejbližší rok?
Podařilo se nám překonat nepříznivé období, kdy do značných výšek vzrostly nejen ceny surovin, ale i energií, což se negativně projevilo ve výsledcích roku 2022. V reakci na tuto situaci byla přijata řada klíčových opatření, včetně optimalizace výrobních prostor, regulace vytápění, zefektivnění plánování výroby, zlepšení kvality produkce a tím i snížení objemu vznikajícího odpadu. Díky těmto krokům se podařilo výrobu stabilizovat a již v roce 2023 dosáhnout uspokojivých výsledků.
V nadcházejících měsících se zaměříme na aktivní vyhledávání dalších možností pro úsporu nákladů při současném zachování vysoké kvality výroby. Kromě toho budou naše snahy směřovat k rozšíření portfolia zákazníků a investic do vývoje nových produktů, čímž posílíme konkurenceschopnost na trhu. Pokud se nám podaří tyto cíle splnit, otevře se prostor pro zvažování dalších výrobních příležitostí.